Siirry pääsisältöön

Tekstit

Oppimisen ilosta

”Kouluun pitäisi saada enemmän oppimisen iloa”, otsikoi Timo Jantunen Hesarissa 26.2.2018. Joo joo. Niin pitäisi. Mutta samaan hengenvetoon parahdan: -           Terveskeskuksiin on saatava hymyä, empatiaa   ja palvelemisen iloa. -           Poliisikoulutuksessa on satsattava enemmän ihmissuhdetaitoihin ja palveluun   iloisena. -           Palomiesten moikkaustaitoihin on satsattava jatkossa enemmän ja ilon osoittamiseen. -           Suntioiden tapaan antaa ohjeita maahanmuuttajaruumiin maahan laskijoille on saatava lisäkoulutusta ilon kautta. -           KELASSA pitäisi saada tuntea onnellisuutta ja palvelemisen iloa. -           Laivaterminaalissa pitäisi kokea enemmän lähestyvän laivamatkan iloa...

Lobotomia

Minulle on tehty lobotomia. En ole enää mitään mieltä mistään. Tai olen samaa mieltä kaikesta. Koko ajan. Minut on salvattu. Olen ruuna, kuhilas, eunukki, kyökkipiika. Olen myös ilmiantaja. Ilmiannan oppilaitani heidän vanhemmilleen. Luon raportteja. Lähetän raportteja. Olen muuttunut Markku-opeksi. Minua puhutellaan kolmannessa persoonassa Markku-opena. Entisestä flirttailevasta yöelämän katuhaukasta on tullut likinäköinen Markku-ope. Markku-opena on nasta olla. Käyn koulutuksissa, joiden sisällöt ovat lobotoidulle sopivia. Saan koulutusta oikeasta kynäotteesta. Minulle esitelmöidään erilaisista istumajärjestyksistä. Lueskelen kirjoja, joissa puhutaan oppimis-ja käytösongelmista. Se on ammattikirjallisuutta. Olen kahlannut satoja sivuja kaihisilla lobotomiasilmilläni kummallisia kirjoitelmia ja määritelmiä. Miksi? Ymmärtääkseni inkluusiota ja integraatiota paremmin. Ennen lobotomiaa vielä huusin, että olen luokanopettaja, en erityisopettaja. Esitelmissä minulle lausutaan ajatuksia e...

Paskantaja

Opettajissa on paljon paskantajia, paskan alas valuttajia, paskan toiselle siirtäjiä. Paska siirretään aina siihen pisteeseen, että löytyy sen kantaja. –Tulepa katsomaan, minkälaisen Wilma-viestin lähetin luokkasi oppilaan vanhemmille, joka oppitunnillani, hyvin ja pitkään suunnittelemallani, koko viikonlopun suunnittelemallani oppitunnilla, kehtasi kontata luokassa ja puhui vieläpä rumia. Hm, ja minun pitäisi rientää katsomaan viestiä ja nyökytellä päätäni ja hämmästellä veijarioppilaan edesottamukselle ja antaa kollegiaalinen tuki ja ottaa asia hoidettavaksi ja jututtaa oppilasta vielä uudemman kerran, ehkä rangaista vielä uudestaan, jututtaa vanhempia ja näyttää närkästynyttä hapannaamaa pienelle ihmisen taimelle, joka ei älynnyt osoittaa kunnioitusta oppitunnilla tälle renesanssiruhtinaalle, joka jostain syystä ei ollut kiinnostunut opetettavasta aiheesta tai jolla oli vain villi olo. Ja kas, näin minut on vihitty oppilaan huonon käytöksen todistajaksi. Minulta odotetaan ilman mu...

Virtahepo luokkahuoneessa

Tommy Hellsten loi käsitteen Virtahepo-ilmiö. Virtahepo-ilmiö on tyypillinen alkoholistiperheille: Yksi perheestä alkoholisoituu, muu perhe tipahtaa häpeä-häkkiin ja yrittää suojella alkoholistia ja elää kuin ongelmaa ei olisi. Minkälainen on virtahepo luokkahuoneessa?    Virtahepo luokkahuoneessa voi käyttäytyä monella eri tavalla. Hilpeä virtahepo on kömpelö. Kaukosäätimet putoilevat ja hajoavat. Kirjakasat kaatuvat. Monistepinot sortuvat. Ovenkahvat jäävät käteen. Lavuaarit irtoavat seinistä. Kaapinovet irtoavat saranoiltaan. Kömpelö virtahepo on yleensä inhimillinen ja kiltti. Häneltä puuttuu halu rankaista. Kömpelön virtahevon toiminta luokassa on show, jonka katsomisesta tulee hyvä mieli. Häpeähäkitys seuraa kaikissa skarppiutta vaativissa tilanteissa. Kömpelys möhlii luokan aikataulut, hävittää luokan rahat, sotkee luokan. Pitää luokan törkyisenä. Kömpelön virtahevon kanssa luokka joutuu odottelemaan. Kaikesta tulee sekava seikkailu ja selviytymistarina. Kaaos aiheu...

Syyllisyys

-           Kai mun täytyy sulle sitte myöntää vapaata, sanoi työnantaja. Kysyin palkatonta virkavapaata omiin menoihini.- Mihinkäs sitä nyt sitten, jos saa kysyä, vapaata tarvitset? hän tivasi. -Omiin menoihini. Lähden kalastamaan. Merta, vonkaleita, konjakkia ja miehistä uhoa. Säälimätöntä merta silmin kantamattomiin ja pois kaiken maailman nillitys ja ininä. Sellasta laatuaikaa. – Sun luokkas tarvitsee sinua, mutta kai se on myönnettävä. Tee hakemus ja lähetä minulle, hän vastasi näpäytyksen jälkeen.   Mitäpä tuosta? No sitäpä sitäpä, että olen kova syyllistymään. Olin jo sanomaisillani, etten haluakaan lähteä. Luokkani toden totta tarvitsee minua enemmän kuin minä omaa lomaani. En lähde. Perun matkan. Menetän varausmaksun. Menetän yhteiset hetket loistavalla porukalla. Hävettää itsekkyyteni. Olinpa minä ajattelematon. Olin häpeällinen kun annoin mielihyvälleni myöten.   Ensi sijaisesti tietysti olen olemassa luokkaani varten...

Keilauksesta

Keilaus on hemmetin mukavaa. Mulle riittää se tavallinen enkä kaipaa hohtokeilausta enkä discojytää heittäessäni keilaa. Keilaamiseen ei tarvitse sisällyttää Coenin veljesten Big Lebowskin kaltaista renttufilosofiaa. Keilauksessa kaadetaan keilat, mielellään kaikki. Usein pallo karkaa ränniin. Joskus tärähtää kierteinen jackpot kaataen kaiken. Mieletön tunne. Verrattavissa suurriistan kaatamiseen sillä erotuksella, ettei tarvitse pestä kengänpohjista veristä karvamassaa pois eikä nylkeä saati järjestää maanomistajille ja yhteistyötahoille väsyneitä peijaisia.      Keilaaminen on katarttista. Keilat voi nähdä haastavina oppilaina (kusipäinä), jotka saavat keilaa maisterin kädestä. Keilat voivat edustaa kehityskeskustelua esimiehen kanssa, jossa ei puhuta palkasta vaan siitä, haluanko opettaa ensi lukuvuonna mieluummin uskontoa vai liikuntaa? En kumpaakaan, jos saisin olla rehellinen. Rehellisyydestä viis! Annan keilan rysähtää pomppien ränniin ja kolaan kehityskeskus...

Lapsivapaa viikko ja ihana "aivan sama"

Yksinhuoltajilla on lapsivapaita viikkoja. Lapsivapaalla viikolla yksinhuoltaja voi keskittyä puristelemaan appelsiinituoremehua tuoreista appelsiineista. Lapsivapaa viikko on laatuaikaa, eräänlaista hidastettua filmiä. Hitaassa Suomi-filmissä juonen kehitys laahaa. Voipulla laitetaan suuhun, sitä ei pureskella, vaan sen annetaan imeytyä suusta hitaasti, hitaasti, hitaasti. On aikaa itselle, omille unelmille, omalle keholle, omien itse hankittujen rahojen tarveharkittua kulutusta, jolla oma hyvinvointi maksimoidaan. Käsi koskettaa plyysiä, samettia, silkkiä. Itsepuristettuun   appelsiinituoremehuun jää hedelmälihaa. On aikaa unelmille. On aikaa istua laiturilla. On aikaa rakkaudelle. Oman äänen kuuntelulle.        Luokanopettajan työhön pitäisi kuulua lapsivapaita viikkoja. Yksinhuoltaja-luokanopettaja huolehtisi omasta hyvinvoinnista. Olisi aika siivota työpöytä. Rinnakkaisluokan opettajan kanssa voisi käydä keilaamassa. Voisi syödä pitkiä lounaita ja ...

Neuropsykologinen hiuslaite

Neuropsykologia on nopeasti kehittyvä psykologian haara. Aivoja voidaan tutkia antureilla, jotka mittaavat aivoissa tapahtuvia muutoksia. Jotenkin ne ilmeisesti liittyvät siihen, että kognitiiviset ja emotionaaliset ärsykkeet aiheuttavat sähkökemiallisia ja hormonaalisia muutoksia aivojen eri lohkoissa ja niitä pystytään havainnoimaan ja mittaamaan. Älyvaatteisiin erikoistunut yritys voisi kehittää opettajille ja miksei muillekin älyhattuja tai huomaamattomia älyhiuslisäkkeitä, joilla voisi arjessa heti tapahtumahetkellä lukea ja tulkita käyttäjän aivotapahtumia. Opettajakoulutuksen opettajavalinnoissa älylaite antaisi arvokasta tietoa tulevan opettajan aivollisista tapahtumista ja niiden pohjalta voisi valitsijaraati tehdä päätelmiä soveltuvuudesta alalle.   Poliiseja valittaessa sitä voisi myös käyttää. Työnantaja voisi laittaa älylaitteen työnhakijoiden päähän saadakseen selville pätevimmän hakijan. Älylaite paljastaisi tiedostamattomat, ääneen sanomattomat tekijät. Huomaamato...

Ylen toimitusjohtajan paikka auki

Ylessä vaihtuu toimitusjohtaja. Hakijalta odotetaan monenlaisia taitoja. Hakijan tulee mm. olla digitalisaation ja teknologian ymmärtäjä ja moniosaaja. Häneltä odotetaan myös erinomaisia kommunikaatiotaitoja.    Ylen toimitusjohtajan pesti on kuin räätälöity luokanopettajille! Nyt kaikki hakemaan paikkaa! Palkka nousee alle 3000 euron   kuukausiansioista 25000 euroon.  Vai pitäisikö pesti pilkkoa pienempiin osiin? Tuolla kuukausiliksalla voisi palkata 8 luokanopettajaa hoitamaan toimitusjohtajan pestiä. Vastuut jaettaisiin 8 osaan. 1.        Tietokonevastaava: Ylessä on varmasti samat ongelmat kuin kouluissa. Alainen ei muista, mikä on virtanappula. Virtajohto ei ole seinässä. Pitää ajaa päivitykset ja tarkistaa virustorjunta. 2.        Kirjastovastaava: Ylen kirjastossa on varmasti samat ongelmat kuin koulun yhteydessä olevissa kirjastoissa; Työntekijät ottavat kirjoja hyllyistä, tarkistavat faktat ...

Arviointinyyhkytys

Arviointikeskustelu käynnissä.  Ymmärtäkää kulkea koulun käytävillä hiljaa. Ei saa häiritä. Luokkaan ei silloin saa tulla. Arvioinnissa keskustellaan menestyksestä eri oppiaineissa. Kielen opettaja on kirjoittanut arvionsa, jonka luokanopettaja lukee vanhemmille ja oppilaalle virallisella luokanopettajaäänellä, jossa on mukana ryhtiä, selkärankaa ja empatiaa. Pyritään välittämään ajatus kasvun kumppanuudesta, oppilaan vierellä kulkijasta, luokkaa edestä johtavasta taitavasta strategista, luokan hyvän ilmapiirin ja eetoksen rakentajasta ja luotettavasta aikuisesta. Se läksyunohduksista rähisevä vääpeli ja vitutuksensa kanssa painiskeleva alipalkattu vapahtaja-Hessu Hopo on unohdettava siinä hetkessä, kun istutaan päät kenallaan ringissä ja selataan koetuloksia ja arvosanoja opettajan kierrepäivyristä. Pidetään keskustelu turvallisen syvällisenä, tuskallisen pinnallisena. Luokanopettaja lukee myös kaikkien muiden luokkaa opettavien opettajien arvioinnit omasta oppiaineestaan. Arviot...

Edes unissa vapaa, kaikki hyvin

Näin unta. Se oli painajainen. Makasin pyöreän telan päällä ja minut hilattiin korkean messuhallin katon rajaan. Minun piti selällään sen telan päällä maaten kiinnittää hallin kattoon isoja katosta maahan asti riippuvia harsokankaita. Minua pelotti. Pelkään korkeita paikkoja. Ne lamaannuttavat toimintakykyni täydellisesti. Kun pääsin alas, sanoin itseni irti, nostin kytkintä ja lähdin hallista. Tein itsenäisen päätöksen. Näin kun pitkä mies asettui telan päälle makaamaan ja hänestä tuli korvaajani.      Uni oli helpottava. Luokanopettajan työssä kokemani  raastava paine aiheuttaa unia, jossa irtisanoudutaan, lähdetään nostelemaan ja sanotaan suoraan, miltä asiat näyttävät ja tuntuvat.  Entäpä jos arjessa sanoisin suoraan, mitä työstäni ajattelen ja vain häipyisin? Pitäisi uskaltaa olla oman elämänsä sankari muuallakin kuin vain unissaan.  Asuntolainat ja muut elämän realiteetit hallitsevat ihmisten kohtaloita sen verran paljon, että on helppoa antaa...

Communication breakdown

Communication breakdown. Niin voi käydä luokan kanssa. Minulla on urani aikana ollut monta luokkaa. Aikaisempien luokkien kanssa on syntynyt mielestäni hyvä vuorovaikutus. Olen kuunnellut oppilaitani ja he minua. Nykyistä luokkaani kuuntelen, mutten ymmärrä. Sama pätee toisin päin; he yrittävät kuunnella minua, mutta eivät ymmärrä. Kyse ei ole siitä, ettenkö yrittäisi laskeutua lapsen tasolle. Se on minulle helppoa. Yksilötasolla ei ongelmia ole. Käsittämätöntä. Kun puhun heille, minusta tuntuu, että tuijotan uppiniskaisia beagleja, jotka jöröttävät ja lyövät jalat maahan ja jarruttavat kaikin voimin minua, korkeasti yliopistokoulutettua taluttajaa.     Tilanne on raivostuttava ja naurettava.  Emme ymmärrä toisiamme. On kohtaanto-ongelma. Myös vanhempien kohtaaminen on ymmärtämätöntä. En jaksa ymmärtää heitä. Kun he kertovat minulle käsittämättömistä pölyhiukkasen kokoisista huolistaan, minun tekisi mieli huutaa, ettei tuo ole ongelmaa nähnytkään. Tehkää näin, kun...

Tipaton tammikuu ei sovi minulle

Tipaton tammikuu ei sovi luokanopettajalle. Hermosto vaatii palautuakseen alkoholia, mitä sitä kaunistelemaan. Alkoholi kietoo rasittuneet hermosäikeet pumpuliin. Alkoholi on kevyttä pakkaslunta koiran jätöksien päälle. Hermostuttava meteli rasittaa kuuloaistin kautta aivoja. Näköaisti kuormittuu levottomasta liikkeestä. Oppilaat tökkivät ja vetävät hihasta. Oppilaat ovat äänekkäitä huutomerkkejä. Ne olisi pystyttävä ottamaan vastaan rauhallisesti, mieli tyynenä. Ilman alkoholin nollausta hermosto ei viikonloppuna palaudu. Alkoholi on kiitos, palkinto ja kannustin tehdystä työstä. Palkinto-olutta odottaa. Siinä on valtava lataus. En puhu juopottelusta, ryyppyputkesta, örvellyksestä. Oluella, viinilasilla, viskinaukulla päästetään viikosta irti, suljetaan ja jätetään paska taakse. Alkoholi tyhjentää mielen paskahuusin. Maanantaina ei huuskaan mentäessä menneen viikon vuori raavi takapuolta.   Vietän tipatonta tammikuuta. Yritän rentoutua pitkän matkan hiihdolla. Luistelen ja...

Vittu suomen kielessä

Sanoista vittu kaikkein himotuin on. Niin kai voisi sanoa. Kuultu on myös, kuinka vitusta on tullut välimerkki. Miten sitä kuulee joka väliin sanottavan. Nuoriso käyttää vittua arkena ja sunnuntaina, koulussa, töissä, hautajaisissa. Ei niin pyhää toimitusta ole, ei niin pyhää paikka lie, jossa ei vittua voi kajauttaa. Mitä nuoriso edellä, sitä radio- ja tv-juontajat perässä. Mitä näitä kiroiluohjelmia nyt on, niitä aamulypsyjä, joissa nimenomaan idea on puhua, mitä sylki suuhun työntää. Kiroilu on vain osa verevää kielenkäyttöä, hersyvää puhetapaa. Onhan se niin, että kyllä sitä vittua voi käyttää vaikka mihin käyttötarkoitukseen. Äkkipäätään tulee  mieleen muutama suomalaisen kaanonin perustukipilari, jota pitäisi ryydittää vitulla. - Kuullos pyhä vala, vittu kallis Suomenmaa. - Maa kunnasten ja vittu laaksojen, mi on tuo kaunoinen. - Ei paha vittu ole kenkään ihminen, vaan toinen vittu on vaan heikompi toista. - Alussa oli vittu suo, kuokka ja Jussi. - Oi maamme Suomi,...

Vastuu vapauttaa jätepaperin viejän

Oppilasta pitäisi vastuuttaa. Vastuun pitäisi olla lapsen näköinen, kokoinen ja mielinen. Vastuu ymmärretään demokratiakasvatuksen yhdeksi kulmakiveksi. Vastuu sitoo oppilaan vallitsevaan järjestelmään. Vastuu antaa yksilölle kokemuksen vaikuttamisesta. Vastuulla halutaan viestiä, että sanoilla on tarkoitus, suunta ja sinua kuunnellaan. Tulet kuulluksi. Voit vaikuttaa. Haluathan vaikuttaa? Sanoilla voit muuttaa maailmaa ja maailman.    Menneellä viikolla opettajat istuivat taas miettimään yhteisiä pelisääntöjä. Myös vastuuasiat puhututtivat. Keskustelimme, millaisia vastuita opettajat antavat oppilailleen. Vastuun voi ymmärtää vapauden kautta. Vastuu vapauttaa. Arbeit macht frei. -              Annan oppilaan tai järjestäjien joskus pyyhkiä liitutaulun. -     Hyvin matikan laskuja laskenut oppilas voi palkinnoksi päästä viemään paperiroskat paperinkeräysastiaan. Silloin saa kulkea vapaasti pihan poikki. -     ...

Viikon lopetus

Viikko voidaan jakaa viikon aloitukseen, viikon pitämiseen ja viikon lopetukseen. Olen erikoistunut viikon lopetukseen. Tein siitä OKL:ssa pitkän sivuaineen. Siitä on jo parikymmentä vuotta aikaa, kun suoritin sivuaineen. Saaduilla opeilla olen pyöräyttänyt liki 15 vuotta viikon lopetuksia. Jos lukuvuoteen mahtuu 37 viikon lopetusta, olen lopettanut jo ainakin 555 viikkoa suomalaisessa peruskoulussa. Tiedän siitä siis aika paljon. Olisin voinut tehdä pitkän tai lyhyen sivuaineen kyläkoulujen lopetuksista, maaseudun tappamisesta, taloudellisista säästökohteista suomalaisessa koulumaailmassa, inkluusion edistämisestä, mutta viikon lopetus vei selkeästi voiton.    Viikon lopetus oli mainio sivuaine. Teoreettinen viitekehys oli holistinen ja koko sivuaineen ajan piti kirjoittaa oppimispäiväkirjaa. Sivuaineharjoittelun suoritin Ala-Kulpan kyläkoululla. Idyllinen koulu järven rannalla. Mustikkamaat heti koulun vieressä ja latu lähti koulun nurkalta. Meille opetettiin, että viikko...

Minun suuret suunnitelmat

Mitä lapset haluavat? Nyt puhun omista lapsistani, en oppilaista. Vaikka heille tarjoaisi kaiken väliltä taivaan maan, he eivät ole tyytyväisiä. Heillä on oma näkemys ja tahto. He eivät välttämättä piittaa omasta mielestäni loistavista suunnitelmista tuon taivaallista.    Myönnän, että minussa on suuri vika. Suunnittelen liikaa heille kaikkea kivaa. Haluan, että lapsillani on mahdollisuus lasketteluun. Siispä ostan heille kausikortit kaupunkimme laskettelukeskukseen. Haluan, että heillä on kausikortit kaupunkiin juuri avattuun sisähuvipuistoon. Haluan, että heillä on harrastus. Haluan, että he saavat harrastaa mitä he haluavat. Haluan, että poikamme oppivat pesäpallon salat. Haluan, että he oppivat yksinkertaiset painiheitot. Haluan, että he oppivat jalkapallon perusharhautukset. Haluan, että heistä tulee kestäviä hiihtäjiä. Haluan tarjota heille luontoelämyksiä. Haluan, että he jaksavat kantaa oman rinkkansa Karhunkierroksella.  Haluan, että he oppivat selviytyvät luo...

Struktuurin orja

Työviikko takana. Olen väärässä ammatissa. Tai sitten kaikki muut tuntemani opettajat ovat väärässä ja minä oikeassa. Tai sitten tapani tehdä opettajan työtä poikkeaa muiden tavasta. Tai sitten en ole tavannut hengen heimolaista. Tai sitten hengen heimolaista kaltaiselleni ei vain ole. Miksi kyseenalaistan professiotani?     Minulle vakuutettiin opiskellessani opettajaksi, että opettajan työtä voi tehdä monella eri tavalla. Nyt tiedän, ettei voi. Minulle vakuutettiin, että opettaa voi omalla persoonalla. Nyt tiedän senkin, ettei voi. Että omia vahvuuksia kannattaa käyttää. Ei kannata. Minulle vihjailtiin ja vihjaillaan jatkuvasti, että tapani toimia opettajana on väärä. Harjoittelukoulussa minulle sanottiin, että olin liian svengaava opettaja. Käytin liian svengaavaa kieltä.   Minua opastettiin, että kantelesta ei ”rämpäytetä” sointuja. Sointuja soitetaan. Nykyisessä työpaikassani minulle vihjaillaan, että opetuksestani puuttuu struktuuri. Että se leviää joka suuntaan ...